zaterdag 11 augustus 2012

Kodiak en Kitoy Bay

We arriveren in Kodiak de 31e juli. We krijgen een goede plek in St Paul's Harbor . De pontoon is stevig en er is zelfs electriciteit. We abonneren ons voor een week op de Wifi service en kunnen dan de computers gebruiken.
De moeder van Elaine(Nancy Jones) wist al van onze komst en is regelmatig aan boord.
Sytske kan het goed met haar vinden ; ze gaan samen naar de supermarket , doen de was in de wasserette/coin laundry etc etc.
Het is nu ook de tijd voor wat technisch onderhoud....
Bijvullen van de accu's, terminals, schoonmaken , controle van de kabels We kopen olie- en brandstof filters. Ondanks dat de motor een Japanse merk is konden we dit soort dingen in Japan niet vinden. Ook moet de batterij van het noodbaken (Epirb) nodig vervangen worden. In Japan was daarvoor geen mogelijkheid.
De olie in motor en keerkoppeling wordt ververst.

Als de Epirb container geopend is en het apparaat zichtbaar , krijgen we de schrik van ons leven ..de antenne valt er gewoon af;volledig vergaan. Onze grote fout is dat we ,sinds de service beurt in Australie ,er nooit meer naar gekeken hebben.En toch hangt de mogelijkheid van hulp krijgen af de werking van dit satelliet baken !!, althans in geval het schip zou vergaan.
We brengen het ding naar het service punt en daar vindt de man dat het in feite niet verantwoord is om er nog een nieuwe batterij in te plaatsen.
Bovendien moet ook de zgn "quick release" vervangen worden.
De kosten voor dit alles zijn bijna net zo hoog als een nieuw apparaat Daarbij komt dat de nieuwe modellen een ingebouwde GPS hebben wat bij het oude type van ons ontbrak.
Ook vanwege de veiligheid hebben we de oude handheld VHF vervangen(draagbare marifoon)

Om kort te gaan , we kopen dus een nieuwe Epirb en die hangt intussen al aan de achtermast.
Na de schrik een goed gevoel !!En voortaan wordt er dus regelmatig gecontroleerd !!!

De dagen vliegen om en we moeten de Gulf van Alaska nog over, Helaas , er is onvoldoende tijd om nog naar de Prince William Sound te gaan(vinden we). De bemanning van vele jachten hebben dan ook een andere beslissing genomen dan wij. Ze blijven de winter (laten de boot) in Seward en gebruiken het volledig seizoen van het volgend jaar om en de Prince William Sound en de Inside Passage te doen..
Ooit hebben wij dit ook overwogen doch we vonden en vinden dat het achterlaten van de boot in Seward veel nadelen heeft .Er valt veel sneeuw -tot en met april /mei - en het is erg vochtig.
Er is dan ook geen tijd/weer om wat onderhoud te doen zoals lakken en schilderen.
Desalniettemin, vinden we het nu jammer,maar we kunnen niet alles.
In onze planning hebben we nu nog twee maanden voor de Inside Passage , tijd die we anders in Seward op de wal doorgebracht zouden hebben.

Van Kodiak varen we naar Kitoy Bay.Even slaat de twijfel toe..zullen we toch nog maar naar Seward gaan en vandaar langs de kust naar Cross Sound. Als we buiten de eilanden zijn blijkt dat er geen spat wind is.! Naar Seward is 175 mijl -en dat is 35 uur motoren. We hebben er beide geen zin in en gaan dus toch maar naar Kitoy Bay waar ,volgens zeggen beren te zien zijn.

Inderdaad. we zijn nog maar net geankerd en verschijnende de eerste al. Grote bruine beren waarvan een met een jong, zo te zien.Ze struinen langs het strand en plonzen in het water om zalm te vangen.
Het is niet tevergeefs; meestal komen ze uit het water met een dikke zalm in de bek .
Een prachtig gezicht.We liggen zo dicht bij het strand dat we zelfs wat plaatjes kunnen maken.
Ze komen iedere ochtend en in de middag en lopen rondom de baai.
Er wordt veel gewaarschuwd niet aan land te gaan en we kunnen het ons nu wel indenken.
De beren zijn ontzettend groot!!

Intussen verslechtert het weer, in die zin dat er een groot lage druk gebied boven de Gulf is.
De windverwachting is oost en noordoost 20- 35 kn ,teveel voor ons en bovendien recht van voren
Volgens de weerkaarten duurt het nog een tweetal dagen voordat het verbetert,
We hebben een prachtige beschutte plek en wachten nog maar even af hoe het verloopt.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten