woensdag 3 juli 2013

(Petersburg- Alaska

We verlaten Elfin Cove en gaan in een dag naar Hoonah .We varen door de South Inian Pass en Icy Strait. Het stadje ligt aan een grote baai, Port Frederick genaamd. Hoonah is een oude Tlingit nederzetting van de Huna -stam , die oorspronkelijk uit de noordelijker gelegen Glacier Bay kwamen. Het is een gezellig plaatsje .

Van Hoonah gaan we 20 mijl verderop naar Funter Bay. We meren af en de public Pontoon ,tegenover een paar mooie zomerhuizen. We ontmoetten de bewoners ,Gordon en Sarah uit Juneau. en worden uitgenodigd voor de thee.. Het blijkt dat de huizen gebouwd zijn op de plek waar vroeger de "cannery"visfabriek stond. De gebouwen zijn al lang verdwenen .De machinerie is destijds in het water gegooid……en nu nog zichtbaar.
Toen in de tweede wereld oorlog de Japanners de Aleutian Islands aanvielen besloot de Amerikaanse regering de bevolking van de o.a Probilof Eilanden in de Bering Sea te evacueren. Ze werden gedropt in de oude houten gebouwen van de diverse cannery,s en oude mijnen in Alaska .Ook in Funters Bay werd een "Vluchtelingen Kamp" ingericht . De omstandigheden waren zeer slecht ;geen medische voorziening, te weing eten en kleding…. .Toen de evacuee's na de oorlog terug keerden naar huis vonden ze hun woonhuizen vernield en bleek veel van het huisraad gestolen te zijn.
Niet door de Japanners maar door de Amerikaanse troepen. In Funters Bay is nog een oude begraafplaats met de stoffelijke resten van ca 40 mensen De Russisch -Orthodoxe houten kruisen zijn onlangs gerepareerd./vernieuwd . In 1998 ( !!) werd door de toenmalige regering een schadeloos stelling gegeven en excuses gemaakt……..

cabin 

de mink stal ons aas voor de halibut


Foto Funters Bay

Van Funters Bay naar Juneau is ook een dagje motoren. We gaan langs de westzijde van Douglas Island en ankeren aan de zuidzijde van de brug in het Castineau Canal. Dit is ook de plek waar de cruise schepen van de Holland Amerika Lijn hun gasten aan land brengen. Vandaag liggen er 5 van die joekels die elk zo'n 3000 mensen aan land brengen. Het is dus druk in de stad !!. Wij worden opgewacht door Gordon en Sarah die ons even met de auto naar de winkels brengen .We doen de boodschappen en houden het dan voor gezien . Te druk aan land ! "sMiddags gaan we nog naar Taku Harbor in de Stephens Passage. Het is alleen een pontoon.We blijven er twee dagen omdat we een lekke slang in het koelwatersysyeem moeten vervangen . Bovendien regent het een hele dag.
Zuidelijk van Taku Harbor is de beroemde "Tracy Arm"een diepe fjord waar 2 gletchers tot in het water lopen. Volgens ingewijden zijn deze gletchers mooier dan die in Glacier Bay. In Taku Harbor ontmoetten we Jim en Naty die met hun motor jacht" Nirwana" onderweg zijn. Als we samen op de ankerplaats in "No Name Bay "liggen worden we door hen uitgenodigd een dagje mee te varen naar de gletchers. We accepteren deze uitnodiging graag want in een open kuip is het een koude trip in de fjord ! Het word een gezellige dag en we maken heel wat plaatjes.

Foto'van het ijs en jim /naty


Naty and Jim




Helaas moeten we de volgende dag afscheid nemen van deze vrienden en varen naar Sandborn Canal in Port Houghton, een prachtige beschutte baai die ver in het land loopt. We ankeren ergens in het midden omdat aan het einde veel krabbenpotten blijken te liggen. DE nacht is rustig en we slapen lang. Van hier gaan we naar Read Island in Farragut Bay.We ankeren in een kleien baai met een rotsachtige bodem. In de avond ankert een visser vlak acht6er ons…Hij vertrekt de volgende morgen om vier uur… Ook wij halen ons anker op .We zijn toch wakker.Naar Petersburg hebben we de stroom mee en dus zijn we vroeg in de ochtend .. We meren af in North Harbor. Het blij teengelukkige keuze want ,integenstellingb tot de Zuiderhaven is dit vlak bij de stad. En ,morgen is het de 4e juli Independence Day met veel feestelijkheden en vuurwerk rond de haven.
Ook het huishouden heeft de nodige aandacht .Sytske doet de was in de Laundry ,

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten