donderdag 5 juni 2014

Panama

De passage door het Panama Kanaal is vlot verlopen.
We hebben er best tegenop gezien maar het werd een prachtige dag.
Afgezien dat onze "Pilot-Adviser" een uur te laat aan boord kwam is het verder vlekkeloos gegaan en waren we nog goed op tijd in de eerste sluis , "Miraflores Locks"
We hadden gekozen voor "center chamber" , dwz. dat je langszij een ander schip komt te liggen en dus niet aan de ruwe betonnen sluiswanden hoeft af te meren.

Onze agent had alles voortreffelijk georganiseerd .. en heeft een een toepasselijke naam voor z'n bedrijf ..."Emmanuel Agencies"
Voor degene die thuis zijn in de bijbel zal een lichtje gaan branden , wij(vnl Sytske) moesten het opzoeken .
Kijk in Matth. 1-23.... Emmanuel betekent "God (zij) met ons......"

We kregen voor de sluis 4 mannen extra aan boord. De Pilot -Advisor en 3 Linehandlers.
Het is de gewoonte dat de mannen aan boord ontbijt, lunch en warm eten krijgen en natuurlijk wat drankjes ,water en fruit. We hadden veel voedsel ingeslagen en de mannen hebben gesmuld van het Engels breakfest( spek en gebakken eieren met hotdogs en VEEL mayonnaise), de grote pot spaghetti en de mango's , watermeloenen etc etc.
De passage werd voor ons een "ëenmaal in je leven ervaring"..
De advisor die geacht wordt slechts aanwijzingen te geven , wilde ontzettend graag aan het roer staan en sturen ..gemakkelijk voor ons kan het niet!!
De line handlers waren zeer ervaren en plezierig ; eigenlijk hoefden wij niets te doen.
Toen Sytske meende even aan dek een handje te helpen werd dat vriendelijk doch beslist afgewezen ...Mama heeft al zo heerlijk voor ons gezorgd !!

De eerste dag eindigde aan de mooring in het Gatun meer ,de tweede dag was kort .
Alleen nog door de Gatun locks , de Pilot afzetten bij de "Flats" ën doorvaren naar Shelterbay Marina waar we in de middag arriveerden.
De autobanden( stootwillen) en de lange lijnen (alles van de agent) gingen direct van boord en in no time was ons huis weer op orde.

Aangezien we veel aangroei op het onderwaterschip hadden was het nodig nieuwe antifouling aan te brengen en dus hebben we daarvoor drie dagen op de wal gestaan .
Dankzij de hulp van vrienden in Nederland kon een goede keuze voor de verf gemaakt worden.
Terug in het water zijn we nog een paar dagen in de marina gebleven om
op beter weer te wachten.
Dinsdag ochtend ( 15 april) zijn we vertrokken en naar Porto Bello gegaan ,ongeveer 20 mijl naar het oosten
In Porto Bello liggen we vlak voor de forten ten anker .. de lopen van de kanonnen staan op ons gericht.!

Deze ankerplaats heeft een rijke geschiedenis. Christoffel Columbus ontdekte deze baai in 1502.
Vanuit de haven zijn tonnen goud en zilver naar Spanje gebracht...Tussen 1574 en 1702 kwam 45 keer een vloot van galjoenen die elke keer voor minstens 30 miljoen pesos gestolen(?!) waar afhaalden. Natuurlijk waren er kapers op de kust en dus werden forten aan weerszijden van de baai gebouwd.. Ook in die tijd waren er Piraten .
Een beroemde naam daarbij is Henry Morgan.. even googlen !!
Nu liggen er zo'n 60 jachten, vreedzaam deinend op de golven.
De beide forten zijn mooi gerestaureerd en dus een trekpleister voor velen.

Maar ,we willen weer verder. Vanwege de aanhoudende passaat winden uit het Oosten -Noordoosten moeten we een flink stuk naar het oosten varen om een goede hoek te kunnen maken naar het noorden
Voor zeilers .., het wordt een hoog aan de windse trip van ca 600 mijl naar de Windward Passage aan de oostzijde van Cuba.( tussen Cuba en Hispaniola/ Haiti
Als we dat niet kunnen halen moeten we ten zuiden van Cuba naar de westkant varen en langs Florida naar het noorden.

Beide opties hebben voordelen en bezwaren..( wie zei "alle voordeel heb se nadeel")
Voorlopig gaan we oost naar de San Blas Eilanden en zeilen vandaar een zo goed mogelijke koers.
We zien wel hoe dat uitpakt.
Als het allemaal lukt gaan we via de Bahama's naar Bermuda .

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten