maandag 31 maart 2014

La Playita de Amador

Dit bericht komt via sailmail-email en dus zijn er helaas geen foto's mogelijk.
Al tijden hebben we geen internet en zijn aangewezen op sailmail
We hopen in Shelterbay marina (zie hieronder)via wifi nog wat aan het weblog te kunnen doen.

Nadat we een nacht ankerden in Ensenada Benoa zijn we naar de Las Perlas eilanden gegaan.
Niet gemakkelijk ,tegen wind ,stroom en hoge golven .
Isla San Jose heeft een prachtige ankerbaai ( La Playa Grande) met mooie stranden ; midden in de nacht zie je daar niet zoveel van maar gelukkig is het er diep genoeg om binnen te varen ,zij het dat radar noodzakelijk is vanwege de rotsen langs de kanten.
Na San Jose zijn we naar Isla Bayoneta gemotord en geankerd tussen twee kleine ,met flinke bomen begroeide , eilandjes die ons aan alle kanten beschutting gaven. Deze korte stap van San Jose naar Bayoneta bracht ons binnen dagafstand varen naar de ankerplaats bij Panama.

La Payita de Amador ( aan de Pacific zijde) is de "anchorage" waar een ieder die naar het Kanaal toe gaat alles klaarmaakt en diegenen die uit het Kanaal komen zich prepareren voor de lange oversteek naar Frans Polynesie..drukte van belang. Het is geen rustige plek ;de hele dag en nacht varen de zeeschepen vlak langs ons en scheuren de pilottenders met grote snelheid tussen de geankerde jachten door.
Het kopje koffie op de tafel gaat geheid onderste boven .In "yachtie" termen ..het is rolly !!
De andere plek om te wachten is bij de Balboa Yachtclub , maar daar zijn deze week geen moorings beschikbaar.

De agent die voor ons de papierwinkel voor het Kanaal afhandelt is al aan boord geweest en zodra wij alles klaar hebben geeft hij de datum voor de doorgang.
Uiteraard hebben ook wij een paar probleempjes. De koelwater pomp van de motor lekte flink en gaf weinig water.De nieuwe ,reserve pomp die we aan boord hebben was snel geplaatst doch ..lekte meer dan de oude; het kostte ons een paar dagen om de zaak te repareren .
Alles werkt nu weer perfect.We moeten nu nog schoonmaken en de boel weer opruimen
Deze week hebben we ook de voorraad voedsel aangevuld;er zijn een paar grote supermarkten in de stad en een heel grote ""Fresh Market"...groente een fruit in onvoorstelbare hoeveelheden en erg goedkoop. Je gaat met een taxi langs de stalletjes ,lopen is te ver en te vermoeiend !

Het is jammer dat we zo weinig ruimte in het schip hebben ..geen plaats voor de watermeloenen , ananassen, mango's en meer lekkers. Alleen sinaasappels en mandarijnen kunnen mee.
Natuurlijk kopen we wat verse groente maar dat kunnen we niet lang goed houden.
Er is nu voor ca 10 weken eten aan boord.
Als broodvervanger vonden we pakken lang houdbare roggebrood "Pumpernickel".Gewoon brood kun je niet lang goedhouden en zelf bakken ,wat we meestal doen , is bij slecht weer ook niet eenvoudig
Neemt bovendien veel gas !

Als we door het kanaal zijn gaan we gelijk naar Shelterbay Marina en moeten daar het schip uit het water halen en nieuwe antifouling aanbrengen
De "bottompaint" die we in Seward (mei 2013) aanbrachten werkt nog maar weinig en het onderwaterschip is in korte tijd erg aangegroeid. Een paar keer hebben we de huid schoongeschrobt en de schelpen afgestoken maar dat helpt maar voor een korte tijd.
Doordat het water zo warm is gaat het aangroeien snel !
En..met het schrobben gaat ook het beetje verf wat er nog opziet snel weg !

Zodra we het schip klaar hebben vertrekken we en gaan op weg naar huis, de Atlantische oceaan over.
We studeren nog op de te volgen route ...Wellicht nog een stop in Bermuda..

Het "klaarmaken" voor de doorgang houdt in dat er 4 autobanden aan ieder kant van het schip opgehangen worden, er vier lange lijnen aan boord moeten zijn en er eten /drinken gekocht is voor de 4 extra mensen ( 3 zgn Line handlers en de "Kanaal Pilot" die de hele dag aan boord blijft en aanwijzingen geeft....)De linehandlers worden aan boord gebracht , de pilot moeten we vlak voor de sluis van een tender oppikken

Als we een datum voor de Kanaal-doorgang hebben zetten we die nog op het weblog
Via de webcams in Miraflores- en Gatun locks kun je ons dan zien.
Er is een tijdsverschil van 7 uur tussen Panama en Nederland.
Het is in Panama 7 uur vroeger !
Hartelijke groet aan lezers en lezeressen

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten